Ulla Lauridsens blog

Raptus

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 3. august 2012

Ups, så røg der lige en uge uden indlæg.

Jeg har det med at få en raptus ind imellem, og det er en af de gode ting ved at være selvstændig, at jeg kan indskrænke mit indkomstgenererende arbejde til det mindst mulige og bruge tid på andre ting, når jeg bliver grebet af et emne. Det kom så til at gå ud over bloggen også.

Min aktuelle raptus: At forsøge at forstå amerikanske survivalists. Amerikansk politik og samfundsforhold har optaget mig længe, og jeg har virkelig haft svært ved at forstå den aktuelle anti-Obama-strømning. Hver sjette amerikaner tror angiveligt, at han er muslim, hvilket forekommer helt gak. Og en vis gruppe har udnævnt ham til anti-krist. Jeg satte mig for at finde ud af hvem og hvorfor, fordi det lader til at være en del af et kompleks af idéer og tanker bestående af konstitutionelle spørgsmål, tea party-bevægelsen, gun control, en modstand mod den almene sygeforsikring, der er vedtaget, en forestilling om en snarligt forestående statsbankerot og et generelt sammenbrud i den civile orden osv. osv.

Jeg vil ikke sige, at jeg er kommet så forfærdelig langt med min afdækning. Men jeg kan konstatere, at det er tanker og bekymringer, der også har grebet mennesker, som ikke bor i et hul i jorden. Veluddannede og i mange henseender fornuftige mennesker.

Tag for eksempel Michael Scheuer, tidligere FBI, forfatter til en fremragende bog om Osama bin-Laden og al-Qaida, som i linket taler åbent om væbnet oprør mod en lovligt valgt regering.

Eller tag denne i øvrigt helt almindelige og fornuftige husmor.

Og samtidig læser jeg masser af andre blogs, der ikke nævner disse mennesker og holdninger med et ord, så helt mainstream er de bestemt heller ikke. Jeg synes det her fænomen er værd at komme til bunds i. Det sige noget vigtigt om det amerikanske samfund.

Afdækningen fortsætter … Ha’ en rigtig god weekend.

Skriv en kommentar