Ulla Lauridsens blog

Projekt A

Posted in Uncategorized by Ulla Lauridsen on 20. november 2012

Med reference til indlægget De tre S’er. Leo Babautas praktiske anvisninger kan læses her.

I kort form:

1. Become aware. The problem usually is that we don’t think about Resistance. We don’t understand it or even realize it’s there most of the time. […]

2. Become a pro. This is the main technique that Pressfield outlines in The War of Art: combating Resistance by turning pro. […]

3. Be very clear, and focus. Before you start the day, be very clear about what you want to accomplish. You won’t be able to finish 10 major projects, but maybe you can finish one important project, or at least move it along to a certain point. Set three Most Important Tasks you want to accomplish today. […]

4. Clear away distractions. Don’t spend a lot of time on this, because eliminating distractions can be a distraction itself. Instead, take one minute: close your email program and IM program and turn off all notifications. Shut down the Internet if at all possible. Close all programs except the one you need to do the important task in front of you. […]

5. Have a set time and place. […] Have a set start time, and possibly a set ending time — you’ll have to see what works for you, but the important thing is the set starting time. And when that time comes, you have to start. No exceptions.

6. Know your motivation. Why are you doing this? Why is this task important? […]

7. Just start. In the end, all the tips in the world won’t make as much a difference as this simple (and timeless) instruction. […]

So how do you start, when you feel resistance? You just start. Feeling the need to do something else? Stop yourself from getting distracted. Remind yourself what you need to be doing, and why. Sit down and the set time and place. And just start.

What may be done at any time will be done at no time. – Scottish Proverb


—–

Nja. Rådene er hver for sig udmærkede, men stadig ikke ret meget andet end så tag da for pokker fingeren ud! 

Jeg tror, der skal mere til, og eftersom jeg er sikker på, at jeg bliver ved, når vanen først er grundigt etableret, kan jeg tillade mig at tage ekstraordinere midler i brug midlertidigt. Jeg udlover derfor en præmie til mig selv i form af sushi, når jeg er startet til tiden og har arbejdet hele dagen med kun rimelige pauser, i tre dage.

Det forekommer måske at være for lidt ambitiøst – kun tre dage? Hvorfor ikke kræve en uge? Men det virker ikke, hvis det ikke føles realistisk, at jeg kan snuppe gevinsten. Gider jeg ikke æde sushi hver tredje dag, køber jeg et gavekort til senere brug.

Jeg havde såmænd overvejet at udlove den revolver, jeg ønsker mig, for 25 arbejdsdage med jernhård disciplin, men det virker urealistisk. Hvis jeg kommer godt i gang her inden jul, og har svært ved at finde tilbage til den gode arbejdsvane efter nytår, vil jeg måske udlove den som præmie for nul svipsere frem til min fødselsdag i slutningen af måneden. Så burde vanen være godt etableret, og det ville være alle pengene værd.

Jeg er klar over, at ekstern motivation psykologisk set underminerer intern motivation ret effektivt. Det er bevist utallige gange. Men pointen her er ikke, at jeg mangler motivation for arbejdet. Jeg skal bare etablere en ny vane, det er en relativt mekanisk ting, og den vil på lidt længere sigt bære belønningen i sig selv i form af tilfredshed og stolthed. Jeg skal bare over den indledende inerti.

Og modstanden er en hård nød at knække. Jeg startede i sidste uge, og mandag gik det okay – i gang til tiden, omend pauserne blev lidt for lange. Resten af ugen gik det støt ned ad bakke.

Næste tirsdag: Hvordan det går samt et andet effektivitetshack, jeg har haft glæde af.

Skriv et svar

